Obiceiuri si credinte in noaptea dintre ani

Obiceiuri si credinte in noaptea dintre ani

0 229

Noaptea dintre ani este cea mai magica seara, pentru ca oamenii cred cu adevarat in puterea schimbarii. De aceea, toate sarbatorile mostenite din batrani si ale caror origini se pierd in negura timpului fac referire la acest laitmotiv al trecerii intr-un alt timp istoric, mitic si personal.
In aceasta seara si in prima zi a anului nou care ingroapa anul vechi, cetele de colindatori sunt nelipsite de pe ulitele satului.
Este important de stiut ca, in aceasta noapte, „niciodata la cumpana dintre ani nimeni nu se poate supara, pentru ca acum exista convingerea ca toata aceasta zarva pe care o creeaza jocurile cu masti in comunitate indeplineste acea straveche functie de rasturnare a ordinii existente, pentru ca, odata demolate, sa se nasca o noua ordine, mai dreapta. In urma dialogului purtat de cei ascunsi sub costumatiile rituale cu sacrul, cu nevazutul, exista credinta ca masca trebuie distrusa, eliminata, pentru a putea astfel ca raul care a fost vizualizat de masca sa fie distrus impreuna cu ea”, sustine prof. univ. dr Doina Isfanoni.
Si ca orice moment magic si acesta permite infaptuirea unor gesturi magice care fac referire la unul dintre punctele de rascruce din viata unui om: nasterea, nunta si moartea sau la diferite fenomene care influenteaza direct destinul sau.
De aceea, in noaptea dintre ani, fetele de maritat isi afla ursitul. „Este vorba despre „Sanvasaitul blidelor”, adica de ascunderea sub blide sau farfurii a unor semne: inele, oglinda, pieptenele etc. Sub bagheta magica a unei gazde pricepute, semnele devin adevarate substitute ale ursitului”, spune prof. univ. dr Doina Isfanoni. Tot in seara dintre ani, gospodarii mai fac „calendare” din foi de ceapa pentru a afla cum va merge vremea.
In cea din urma zi a anului, inainte de a se innopta, incepe unul dintre cele mai solemne acte ceremoniale: Plugusorul.
Plugul mare este in zona de sud, Ialomita, Calarasi, Giurgiu, un obicei extrem de asteptat. „Orice agricultor crede ca daca nu va primi plugul in ograda sa s-ar putea sa nu-i mearga bine tot anul si sa nu aiba noroc la semanat si la recoltat. Pe rotilele plugului se realizeaza un schelet de lemn, inalt de aproximativ 2-3 metri, peste care femeile asaza covoare si stergare. Astfel impodobit, Plugul devine aproape un „car alegoric” pe care se prezinta in fala o sumedenie de tesaturi care au brodate si tesute diverse motive decorative ca simboluri ale rodniciei: vita-de-vie, pomul vietii, diverse pasari, buchete de flori etc.”, completeaza prof. univ. dr Isfanoni.

COMENTARII

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.