Obiceiuri populare de primavara – Plugarul

Obiceiuri populare de primavara – Plugarul

0 87

Obiceiurile afectate muncilor agricole incipiente au o semnificatie augurala, data fiind importanta categoriilor de inceput si de primul in mentalitatea traditionala.


Scopul initial magic al acestor obiceiuri era de a invoca bunavointa si protectia fortelor despre care se credea ca guverneaza lumea ctoniana si vegetala, dar treptat ele vor capata un caracter ceremonial, menit sa marcheze solemnitatea si semnificatia momentului.


Momentul inceputului aratului era de obicei celebrat in cadrul familial, el capatand o amploare mai mare doar cand aceasta munca se facea intr-o tovarasie de tip traditional, cand avea loc si petrecerea.


 


Originea obiceiului


In cadrul acestor celebrari se inscrie si obiceiul plugarului. Originea obiceiului este legata de unele credinte magice anterioare crestinismului. Gospodarului care iesea primul la arat in primavara, pe de o parte i se atribuia proprietatea de a constitui in anul acela elementul mediator intre populatia satului respectiv si fortele supranaturale, iar pe de alta parte era investit de colectivitate cu puteri obstesti.


 


Povestea plugarului


Ceremonia obiceiului plugarului incepe cu un moment ludic, flacaul ce a iesit primul la arat, instiintat de aceasta calitate a sa in prealabil de catre ceata de feciori, se ascunde in gospodarie, trebuind sa fie cautat de membrii comunitatii respective. Ascunderea Plugarului are o functie dubla: pe de o parte de a supune unei probe de istetime si agerime ceata de feciori si, in special pe chezas, iar a doua aceea magica de influentare a elementelor naturii. Odata gasit Plugarul este incins peste hainele de lucru cu borte, o cunua pe cap, este suit pe o grapa si dus pe umeri de flacau la rau. Este de remarcat importanta pe care o are in instrumentarul obiceiului obiectele apartinand inventarului agricol, ca si prezenta cununii avand un rol deosebit si in alte obiceiuri agrare.


Alaiul la care participa tot satul, se opreste pe malul raului unde, dupa ce si ceilalti feciori se incing cu verdeata, grapa este aruncata in apa Plugarul se suie pe ea si incepe sa ii stropeasca pe cei de pe mal. In perioadele mai vechi se incingea o lupta intre feciori si Plugar, dar oricum stropirea cu apa a celor de fata si-a pastrat importanta si in formele ei mai noi, ea avand caracterul unei lustratia per aquam cu o primordiala semnificatie de fecunditate.


 


Semnificatia benefica a apei


Din consideratiile lui Mircea Eliade pe marginea acestui element retinem: ,,In semnificatia ei benefica apa reprezinta totalitatea virtualitatilor motrice a tuturor posibilitatilor existentei, substanta primordiala din care iau fiinta toate formele si in care ele revin prin regresiune, incorporand in ea toate virtualitatile apa, devine un simbol al vietii; bogata in germeni, ea fecundeaza pamantul, animalele, femeia. ”


In mentalitatea populara apa, nu apare ca element pur sacral, ca in aceea religioasa, ea fiind un factor concret implicat direct in procesul muncii.


Dupa aceasta ceremonie, alaiul se intoarce la casa Plugarului unde are loc un ospat alt element augural de recolta bogata.


Astazi obiceiul si-a pierdut caracterul lui initial – aspectul ritual, acordandui-se mai multa importanta elementului exterior decorativ, fiind prezentat ca un mare spectacol cu joc mimic, costumatii, muzica si dans.

COMENTARII

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.