LIBRIS aduce cartea, noi o rasfoim

LIBRIS aduce cartea, noi o rasfoim

0 63

Pentru dezvoltare durabila – Ion Iliescu


Joi, 29 martie, Libraria „St. O. Iosif” a gazduit lansarea volumului „Pentru dezvoltare durabila” semnat de fostul presedinte Ion Iliescu, eveniment organizat de Fundatia „Grupul de Initiativa Ecologica si Dezvoltare Durabila” si Libris Brasov. Cartea este de fapt o culegere a discursurilor rostite de fostul sef de stat de-a lungul ultimilor 4 ani, reunite de aceasta data sub un titlu ce pare sa se fi desprins de obsesiile clasice iliesciene. Sirul deschis de celebra „Revolutie si reforma”, publicata in 1993, urmata de „Revolutia traita”, „Revolutia romana”, a fost intrerupt de denumiri la fel de belicoase precum „Viata politica – intre violenta si dialog” ori mai banalul „Integrare si globalizare”. Cu mentiune nevinovata ca pentru perioada mineriadelor, taticul purtator de lampas la Cotroceni a produs pana acum exclusiv marturii orale, la o institutie nu foarte inclinata catre cele literare cum este DNA. Cu dezvoltarea durabila intram intr-o zodie noua, al programelor post aderare, animata insa de acelasi protagonist sapient si sfatos care a fost dintotdeauna Ion Iliescu.


Apetitul pentru scris manifestat de presedintele la fel locvace ca pe vreme nesfarsitelor sale mandate a fost exploatat de aceasta data in cheie ecologista, tradand o data mai mult legatura stransa cu padurea pe care Iliescu o intretine de o viata prin limba de lemn din dotare. Ca sa convinga niste ecologisti sa-i ingrijeasca lansarea volumului si sa justifice astfel masacrarea unui alt lot de copaci a fost nevoit, cu siguranta, sa eludeze meandrele concretului si normele ambientale ale politicii pentru o planeta verde.


?


Malina – Ingeborg Bachmann


Romanul scris in 1947 si ambientat in Viena era programat sa faca parte, impreuna cu alte fragmente de proza, dintr-un ciclu epic intitulat Todesarten (Variatiunile mortii). Este, de altfel, singura piesa terminata a acestui colaj ambitios; moartea scriitoarei austriece, survenita in cursul unui incendiu ce i-a mistuit locuinta din Roma, a pus capat proiectului.


Studiile de germanistica, dar mai ales cele de filozofie si psihologie, i-au cultivat gustul pentru sondarea relatiilor umane problematice si descifrarea resorturilor intime ale gesturilor in cuplu. O femeie isi joaca partitura sentimentala intre doi barbati: amantul Ivan – pasional, obiectul unei iubiri patimase dar si al anticiparii permanente a sfarsitului, si Malina (sot sau prieten, ori amandoua la un loc) – distant, cerebral, cu aerul ca detine controlul asupra afectelor ingradite de acest triunghi. Figura geometrica preferata a amorurilor pervertite se deformeaza insa pe alocuri grotesc, pentru ca un nou chip isi face permanent si abuziv loc in aceasta reprezentare spatiala a iubirii vinovate. Imaginea tatalui abuziv, tiranic bantuie cosmarurile protagonistei, otravind relatiile si-asa incalcite ale femeii. Tensiunea insuportabila concentrata intr-un spatiu devenit prea stramt este destramata de retragerea amantului din jocul amoros, dar pasiunea ramasa astfel fara obiect duce la un deznodamant tragic.


Vifor Rotar

COMENTARII

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.