Superstitiile Postului Sfintei Marii (I)

Superstitiile Postului Sfintei Marii (I)

0 223

Postul Sfintei Marii este o perioada incarcata de religiozitate si, ca in orice sarbatoare in care Divinul isi face simtita prezenta, „negraitul” se imbiba cu explicatii „fara de inteles” care poarta denumirea generala de superstitii.
Toate perioadele de trecere, care sunt ca niste porti intre schimbarile naturii sau lunile calendaristice, sunt marcate prin nenumarate obiceiuri respectate cu sfintenie de omul cu frica de D-zeu.
Ce ceea este extrem de interesant in calendarul traditiilor romanesti este modul in care traditii ancestrale, transmise din generatie in generatie de mii de ani se imbina cu noile obiceiuri si credinte propovaduite prin crestinismul ortodox.
Astfel, luna august marcheaza „trecerea de la vara la toamna si pastreaza in Calendarul popular amintirea unui stravechi inceput de an, marcat de moartea si renasterea Zeitei Muma, peste care parintii Bise¬ricii crestine au suprapus moartea (Adormirea) si nasterea Fecioarei Maria”, dupa cum spune profesorul Ion Ghinoiu.
Poate ca va intrebati de ce credinta ortodoxa celebreaza mai intai moartea Maicii Domnului (Santamaria Mare la 15 august), pentru ca mai apoi, la nici o luna sa serbam nasterea ei (Santamaria Mica 8 septembrie). Explicatia este, pe cat de simpla, pe atat de evidenta: Biserica crestina a preluat, de fapt, modelul preistoric: moare mai intai reprezentarea mitica ajunsa la varsta senectutii, in cazul de fata Santamaria Mare, si apoi se naste Santamaria Mica.
Este deosebit de interesant faptul ca romanii intam¬pina cu mai mare bucurie celebrarea mortii, Santamaria Mare (15 august), precedata de postul de doua saptamani, diminuand, parca, importanta nasterii sale, Santamaria Mica (8 sep¬tembrie).
Moartea Fecioarei Maria deschide o perioada de chef si voie buna, acesta fiind momentul de deschidere a unui important sezon de nunti (16 august – 14 noiembrie), de incepere a targurilor si iarmaroacelor de toamna, de praznicele de pomenite a mortilor si pomenile date pentru cei in viata.
Fecioara Maria este identificata in Panteonul roma¬nesc in mai multe ipostaze: Santamaria Mare (15 august), Santamaria Mica (8 septembrie) si cu sinonimele Maicii (Precesta Mare si Precesta Mica).
Perioada dintre cele doua Santamarii, numita Intre Santamarii, se considera timp optim pentru semana¬turile de toamna, „campanie de semanat” determinata de batrani prin observarea, incepand cu noaptea de Sanziene 23 / 24 iunie, evolutiei pe cer a constelatiei Gainusei.

COMENTARII

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.