Sarbatoarea comunitatii evreilor din Brasov

Sarbatoarea comunitatii evreilor din Brasov

0 125

Comunitatea Evreilor din Brasov a sarbatorit, in acest weekend, la Sinagoga Evreiasca din Brasov, Hanuka. La sarbatoarea de sambata seara a participat Corul Comunitatii Evreiesti care a prezentat un spectacol de cantece religioase, dupa care participantii si-au urat unii altora sarbatori fericite si au gustat la finalul manifestarii traditionalele gogosi.


?


Sarbatoarea luminilor


Hanuka (Chanukah/Chanukkah/Hanuka), „Sarbatoarea inaugurarii” sau „Sarbatoarea luminilor” dureaza opt zile, comemorand victoria macabeilor asupra monarhiei seleucide din Siria, care incerca sa distruga religia evreiasca si sa elenizeze popoarele de sub dominatia sa. Principalele evenimente asociate cu Hanuka s-au desfasurat intre 165-163 i.e.n., desi lupta armata a macabeilor impotriva grecilor a continuat inca multi ani, pana cand evreii din Eret Israel si-au dobandit de facto independenta. Hanuka este asadar o sarbatoare postbiblica. Este o sarbatoare, in timpul careia munca si alte activitati nu sunt interzise.


Hanuka este sarbatoarea continuitatii si a minunilor. Ea semnifica continuitatea luminii, care arde de 2173 de ani. Practic, de Hanuka s-au intamplat doua minuni. Prima dintre ele este aceea ca o mare armata greceasca a fost invinsa de o mult mai mica armata evreiasca. A doua minune este ca, dupa victoria evreilor si reocuparea Templului, in Sfinta Sfintelor a fost reaprinsa candela cu ulei, uleiul care se credea ca va ajunge doar o zi, ajungand de fapt opt zile, adica timpul necesar preotilor pentru a prepara acest ulei sfint


?


Obiceiuri de Hanuka


In fiecare seara de Hanuka se aprinde hanuchia, menora speciala destinata acestei sarbatori care, de altfel, se mai numeste din acest motiv si „Sarbatoarea luminilor”. Talmudul spune ca obiceiul aprinderii menorei are drept scop sa aminteasca public minunea, de aceea, in vechime, sfesnicul era asezat in prag ori chiar pe strada, in fata casei. Lampa se aprinde o data cu lasarea noptii, cu exceptia zilei de Sabat cand luminitele de Hanuka se aprind inaintea celor de Sabat, cu circa jumatate de ceas inainte de asfintit. Luminile trebuie sa arda cel putin 30 de minute si sa fie amplasate intr-un loc foarte vizibil. Ele pot continua sa arda in noapte oricat de tarziu, cu conditia sa fie cineva care sa le priveasca, in afara de cel ce le-a aprins. Obiceiul este de a aprinde o singura lumina in prima seara, doua in a doua seara, trei in a treia seara, etc. de la stanga la dreapta, pana cand, in a opta seara, toate luminitele sunt aprinse. Dupa o alta traditie, luminile se aprind in ordine descrescatoare. O lumanare ajutatoare, numita samas, se foloseste pentru aprinderea celorlalte opt. Ceremonia se desfasoara in special in familie, dar se aprind lumanari si la sinagoga, iar copii primesc o mica suma de bani (ghelt in idis).


In zilele noastre Hanuka este si un prilej de serbari cu cantece si jocuri, in special pentru copii. Cel mai raspandit este jocul cu titirezul (dreidl in idis). Hanuka a capatat in ultima vreme o importanta mult mai mare, devenind un substituit al Craciunului pentru copii evrei crescuti intr-un mediu crestin.


?


Evreii din Brasov


Primele insemnari scrise despre prezenta unor negustori evrei in Brasov sunt din sec. XV, dar primii evrei s-au stabilit in acest oras in 1807, cu aprobarea Consiliului Orasenesc. Comunitatea evreilor a fost infiintata in 1826, de catre primele patru familii de evrei, care au primit aprobare pentru a se stabili in Brasov, printr-un decret imperial.


Sinagoga evreilor din Brasov este unul din cele mai impunatoare temple iudaice din aceasta parte a Europei si a fost inaugurata la 20 august 1901, de catre primul rabin al comunitatii din Brasov, Ludovic Pap-Rosenberg.


Comunitatea numara astazi aproximativ 230 de membri, incluzand si micile obsti evreiesti din Fagaras, Sfantu Gheorghe, Ozun s.a. Desi mica, aceasta comunitate are o prezenta activa in viata orasului si mentine traditia iudaica prin institutiile pe care le intretine si prin actiunile sale pe plan religios, cultural si social.


Elena B.

COMENTARII

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.