PESTERILE ROMANIEI – POTENTIAL TURISTIC (I)

PESTERILE ROMANIEI – POTENTIAL TURISTIC (I)

0 524

Pana a intra in subiectul propriuzis, ma gandesc sa va prezint cateva notiuni de “baza” despre acest subiect: PESTERI, CARST, SPEOLOGIE, CARSTOLOGIE … pentru cei mai putini avizati in acest domeniu, deci:


?


(1) “CEVA”? DIN ISTORICUL? CUNOSTINTELOR DESPRE PESTERI


Pestera a fost una dintre cele mai “confortabile” locuinte ale oamenilor paleolitici, cele mai vechi urme gasite, au o vechime de peste 500.000 ani (China) si peste 1.000.000 ani in AFRICA. In timpul ultimei glaciatiuni (60.000 ani in urma), pesterile, au oferit omului preistoric un veritabil refugiu, conditie a supravietuirii speciei umane.


In timp, mediul mirific, dar intunecat, deci misterios al pesterilor, devine lacasul mistico-religios al idolilor, spiritelor, zeitatilor, preotilor si vracilor.


Majoritatea popoarelor lumii, pastreaza in folclorul lor legende referitoare la pesteri, in mitologia greaca, RHEA (mama lui ZEUS), CALIPSO, JUPITER? si DIONISOS au locuit in pesteri, romanii au practicat cultul mortilor in pesteri, iar ZAMOLXIS ( zeul tracilor), ar fi trait trei ani intr-o pestera din Bucegi.


In Evul Mediu, incepe vizitarea pesterilor (un fel de turism). Este un pas important, deoarece incepe sa dispara frica de pestera, pana atunci s-a crezut ca pesterile adapostesc fiinte demonice (daca privim toponimia unor pesteri din M.Apuseni: ZMEILOR, DRACOAIA, ZANELOR, BALAURULUI, …).


Cea mai veche semnatura de vizitator (“turist”), se afla in pestera POSTOJNA din Slovenia.


?


(2) “CATE CEVA”, DESPRE “ CUM SE NASTE O PESTERA”


Acolo, unde exista roci carbonatice solubile (calcar si dolomita), apa da nastere unui relief specific, cunoscut sub numele de CARST.


Folosindu-se de deschiderile tectonice exixtente, apa se infiltreaza in subteran dand nastere golurilor si cavernamentului carstic, adica PESTERILOR? (simplu, nu, o banala, reactie chimica de dizolvare?, cel putin asa pare).


Modelarea reliefului carstic are loc pe doua cai principale: CHIMIC (coroziunea), produsa prin agresiunea apei incarcate cu acid carbonic asupra calcarului sau dolomitei si EROZIUNEA, produsa de actiunea apei ?asupra acelorasi roci.


Aceasta explicatie este? mai mult mai putin decat schematica, dar nu cred ca este cazul de mai mult, asa ca:


?


(3) “URME” PREISTORICE IN PESTERI


Se refera la urmele produse in pesteri de catre omul de caverna si de animalele contemporane acestuia, cum ar fi ursul de caverna.


Acestea pot fi “urmele de viata” ale omului preistoric si? a diferitelor animale care traiau in pesteri sau constituiau sursa de hrana: fosile si diferite depozite osoase, soluri fosfatate, ?manifestarile artistice, de tipul desenelor sau a picturilor rupeste si morminte, vetre de foc si adaposturi descoperite in diverse pesteri din lume, care ne pot da indicii foarte pretioase despre cum au trait, dar mai ales despre modul ingenios prin care omenirea a reusit sa supravietuiasca ca specie dominanta (ce pacat, ca acum in secolul XXI, ne confruntam cu o adevarata “ furie”, in a distruge tot ce ne inconjoara, si , probabl ca in final pe noi insine).


?


(4) ARTA S-A NASCUT “IN PESTERI”


Au trecut 120 de ani, de la senzationala descoperire facuta de MARIA SAUTUOLA, in varsta de 5 ani, in Pestera Altamira din nordul Spaniei: picturi rupeste a unor “artisti” care au fost create cu mai bine de 30.000 de ani in urma. Istoria inscrie apoi alte zeci de pesteri cu decoperiri similare: gravuri, sculpturi si picturi policrome reprezentand fauna de la finele perioadei glaciare. Istoricul francez A. LEROI GOURHAN (1965), a studiat 2188 “opere de arta”, in 66 de pesteri. Gravurile si picturile acestor pesteri reprezinta de regula animale. O statistica a aceluiasi Lerori – Gourhan, aminteste 610 cai, 510 bizoni, 205 mamuti, capre, cerbi, ursi si rinoceri.


In domeniul sculpturii omului de caverna, este celebra descoperirea lui N. CASTERET, in pestera MONTESPAN a 30 statuete de argila, printre care si splenditul “urs fara cap”. Statuetele numite” Venus paleolitica”, sau “Venus Obeza” (vesnicul etern femenin, in editie paleolitica), descoperite in alte cateva pesteri, arta ca arta scupturii a inflorit tot in mediul cavernicol.


E. Racovita, admira acest inceput al artei (1927): “ peretii ce marginesc intunericul subpamantean, inspira opere de arta desavarsite ale contemporanilor mamutului”. Vopselele erau de regula oxizii de mangan si fier,


?


Arta primitiva inceputa cu 30.000 de ani in urma dispare o data cu Omul de Neanderthal si Omul de Cro-Magnon. Nu stim de ce continuarea artei se va face doar “la lumina” si numai dupa o lunga pauza, dupa ce omul isi va fi gasit o viata mai buna decat cea din pesteri. Fara cunoasterea pesterilor am fi crezut ca arta a inceput mult mai tarziu.


Sunt convins ca exista in adancurile subterane multe alte pesteri care inca nu au fost decoperite, si multe din intrebarile noastre privind “ mersul” timid al omenirii, isi au raspunsul in acestea.


Puteti devenii si dv., pasionati ai calatoriilor in pesterii; pentru o mai buna imagine, o sa continuam tema pesterilor, prin prezentarea celor mai seminificative pesteri din Romania si cum se pot integra acestea in oferta turistica a Romaniei.


?


D.D.

COMENTARII

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.