Papa FRANCISC il confirma pe Karl Marx: …sistemul social ÅŸi economic este...

Papa FRANCISC il confirma pe Karl Marx: …sistemul social ÅŸi economic este nedrept în chiar rădăcinile lui!

0 311
MarÅ£i, 26 noiembrie 2013, a fost dată publicităţii exortaÅ£ia apostolică Evagelii Gaudium (Bucuria Evangheliei), text al Papei Francisc, menit a încununa reuniunea de la Vatican  a episcopilor din toată lumea, întruniÅ£i spre a dezbate modalităţile de predicare a Evangheliei în lumea actuală.
"Evangelii Gaudium" este primul text important ÅŸi un adevărat document programatic al Papei Francisc (motiv pentru care a fost numit, de unii comentatori, „Biblia lui Bergoglio“) Două sunt direcÅ£iile prioritare de acÅ£iune stabilite pentru pontificatul primului Papă iezuit din istorie:
1. Reforma Bisericii catolice, inclusiv a papalităţii, care trebuie să iasă din izolarea în care trăieÅŸte în prezent, să se descentralizeze ÅŸi să coboare în stradă, recăpătându-ÅŸi menirea pe care o are de la Hristos;
2. Apelul ca oamenii politici ÅŸi de afaceri să combată sistemul economic actual, caracterizat drept „tiranic“. Să urmărim câteva dintre ideile-forţă ale textului:
• „Nici Papa, nici Biserica nu au monopolul în interpretarea realităţii sociale sau în avansarea de propuneri pentru problemele contemporane. […]
• „O excesivă centralizare, în loc să ajute, complică viaÅ£a Bisericii ÅŸi dinamica ei misionară.“
• „În dialogul cu fraÅ£ii ortodocÅŸi, noi, catolicii, avem posibilitatea să învăţăm ceva în plus despre simÅ£ul colegialităţii episcopale ÅŸi despre experienÅ£a sinodalităţii…"
• „După cum porunca de "a nu ucide" stabileÅŸte o limită clară spre a asigura valoarea vieÅ£ii omeneÅŸti, astăzi trebuie să spunem: "Nu economiei excluziunii ÅŸi a inechităţii". Această economie ucide.“
• „Nu este admisibil să nu devină ÅŸtire faptul că un bătrân moare de foame pe stradă, dar este o ÅŸtire căderea cu două puncte a Bursei. Aceasta înseamnă excluziune. Nu se mai poate tolera să se arunce la gunoi mâncarea, câtă vreme sunt oameni care rabdă de foame. Aceasta este inechitate.“
• „Astăzi totul intră în jocul competitivităţii ÅŸi al legii celui mai puternic, în care cel tare îl înghite pe cel slab. Ca urmare a acestei situaÅ£ii, mari părÅ£i ale populaÅ£iei se văd excluse ÅŸi marginalizate: fără lucru, fără un orizont, fără ieÅŸire. FiinÅ£a umană este socotită un bun de consum, care poate fi folosit ÅŸi aruncat.“
• „Până când nu vor fi ÅŸterse excluziunea ÅŸi inechitatea din cadrul unei societăţi ÅŸi dintre popoare nu va putea fi eradicată violenÅ£a. […] Aceasta nu se întâmplă doar pentru că inechitatea provoacă reacÅ£ia violentă a celor excluÅŸi din sistem, ci pentru că sistemul social ÅŸi economic este nedrept în chiar rădăcinile lui.“. „În timp ce câÅŸtigurile câtorva, puÅ£ini, cresc exponenÅ£ial, cele ale majorităţii rămân tot mai departe de bunăstarea acestei minorităţi fericite. Acest dezechilibru provine din ideologiile care apără autonomia absolută a pieÅ£elor ÅŸi speculaÅ£ia financiară. De aici ÅŸi negarea dreptului de control al Statului. […] Se instaurează o nouă tiranie invizibilă, uneori virtuală, care-ÅŸi impune, unilateral ÅŸi implacabil, legile ÅŸi regulile.“
• „În acest sistem, care tinde să fagociteze totul numai pentru a asigura creÅŸterea profitului, orice lucru fragil, precum mediul, rămâne lipsit de apărare în faÅ£a intereselor pieÅ£ei divinizate, devenite regulă absolută.“(…) „Câtă vreme nu se rezolvă radical problemele săracilor, renunÅ£ând la autonomia absolută a pieÅ£elor ÅŸi a speculaÅ£iei financiare ÅŸi atacând cauzele structurale ale inechităţii, nu se vor rezolva problemele lumii ÅŸi, în definitiv, nici o problemă. Inechitatea este rădăcina relelor sociale.“
• „Unii încă mai apără teoriile "risipei", care presupun că orice creÅŸtere economică, favorizată de libertatea pieÅ£ei, produce prin sine însăşi echitate ÅŸi incluziune socială în lume. Această opinie, care nu a fost niciodată confirmată de fapte, exprimă o încredere rudimentară ÅŸi ingenuă în bunătatea celor care deÅ£in puterea economică ÅŸi în mecanismele sacralizate ale sistemului politic dominant.“
• „Etica – o etică neideologizată – permite crearea unui echilibru ÅŸi a unei ordini sociale mai umane.“
„Îl rog pe Dumnezeu să ne dăruiască politicieni cărora să le pese într-adevăr de societate, de popor, de viaÅ£a celor sărmani! Este imperios ca puterea politică ÅŸi puterea financiară să ridice privirile ÅŸi să-ÅŸi lărgească perspectiva, să se străduiască să existe muncă demnă, educaÅ£ie ÅŸi îngrijirea sănătăţii pentru toÅ£i cetăţenii.“(Sursa:A treia cale…)
 

COMENTARII

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.