Obiceiuri de primavara: Sambra oilor

Obiceiuri de primavara: Sambra oilor

0 69
Anul pastoral este stapanit de alte reguli fata de anul pe care-l traim noi, caci are doua mari capete, puncte de trecere: Sanmedru (sfantul care inchide vara si deschide iarna) si Sangiorz (inchide iarna si deschide vara).
Cheile le-au primit de la Dumnezeu si le poarta la brau, "ca nu cumva sa le fure cineva din usile vremii si sa se joace cu vremea cum le place". Este vorba de doua "anotimpuri" pastorale, strans legate de ritmul biologic al animalelor, sezonul fertil si cel steril, iernatul si varatul.
Debutul anului pastoral este asociat cu numeroase masuri organizatorice si economice (inchiderea tarinei pentru pasunatul vitelor, invoiala cu ciobanii si vacarii, alcatuirea turmelor de oi si a cetelor de sambrasi, rezolvarea problemei pasunatului pe timpul verii, tunderea oilor inainte de a fi urcate la munte, construirea tarcurilor si a colibelor), juridice (insemnarea oilor si a mieilor, masuratul laptelui pentru fixarea cotei de branza ce urmeaza s-o primeasca fiecare proprietar de oi) si rituale (de exemplu, de purificare a vitelor si a oilor, a ciobanilor si a proprietarilor animalelor, de prevenire a atacului fiarelor salbatice etc.).
Sambra oilor Inceputul anului pastoral este, de fapt, o perioada de timp marcata de mai multe sarbatori: Sangeorzul vacilor, Alesul, Sambra oilor, Marcul Boilor, Armindenul, Ispasul. Sambra oilor (Arietul, Ruptul sterpelor, Masurisul oilor, Boteiul oilor) este prima mulsoare a turmei de oi, urmata de petrecerea campeneasca, din ziua de Sangiorz (sau din alta zi de la sfarsitul lui aprilie si inceputul lui mai, in functie de conditiile climatice).
In aceasta zi se masura si se cresta pe rabojul de lemn laptele de la oile fiecarui sambras, dupa care se calcula cantitatea de branza cuvenita la spargerea stanei, numita alesul, rascolul. Din primul lapte al stanei se prepara un cas care se impartea intre proprietarii stanei.
Purificarea oilor Actele rituale menite sa apere stana si ciobanii de fortele malefice sunt: aprinderea Focului Viu, afumarea ciobanilor si oilor, alungarea celor ce fura sporul laptelui, anularea puterii cucului de a lua sau strica laptele – practica „cucu-rascucu”, purificarea oilor si stapanilor de oi prin stropirea lor cu apa sfintita, scaldatul ritual in apa curata a raurilor sau spalatul cu roua, prepararea unor alimente rituale, sacrificarea mielului etc.
La petrecere se mancau alimente specifice – balmos (mamaliga fiarta in lapte si cu adaos de unt), miel fript haiduceste, colaci, cas de la prima mulsoare.
 

COMENTARII

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.