In Duminica Tomii, Junii coboara in oras

In Duminica Tomii, Junii coboara in oras

0 65

Prima duminica dupa Sarbatoarea Pastelui se numeste Duminica Tomii, dupa numele apostolului Toma, care nu a crezut in invierea lui Iisus decat dupa ce a pus mainile in semnul cuielor din palmele Mantuitorului si in coastelu acestuia. „Pentru ca m-ai vazut, Tomo, ai crezut. Fericiti cei ce nu au vazut si au crezut”, a spus atunci Iisus.


Pentru brasoveni, Duminica Tomii este ziua in care ii pot admira pe Juni, ziua fiind, de altfel, si ultima din „Zilele Brasovului”.


Sarbatoarea Junilor este o sarbatoare traditionala ce imbina elemente de mit, ceremonial si magie. In dimineata sarbatorii, junii coboara calare in cetate, trec pe la vataf, armas mare si armas mic (serje), dupa care in jurul orei 10 se indreapta spre Piata Prundului (azi Unirii) din fata bisericii Sf. Nicolae, unde se inconjoara statuia eroului necunoscut, nu inainte ca preotul paroh sa le sfinteasca steagurile printr-o scurta slujba. Urmeaza incolonarea grupurilor dupa o ordine bine stabilita si devenita traditionala: mai intii Junii Tineri, urmati de Junii Batrini, Curcani, Dorobanti, Brasovecheni, Rosiori si Albiori. Coloana este deschisa de fanfara. Fiecare grup are in frunte vataful, urmat de stegar, incadrat de cei doi armasi. Vataful poarta banderola rosie pe piept, iar armasii mare si mic, albastra si galbena, formind astfel tricolorul, ca pe vremea cind aceasta era interzis.


Plecind din Prund, Junii fac un popas la Troita Capitanului Ilie Birt, unde cinta „Hristos a inviat!”, fiecare grup in parte, apoi coboara pe strada Muresenilor pina la Bulevardul Revolutiei, dupa care urca, ocolind pe str. Nicolae Balcescu, trec de „Poarta Schei”, in sus pe str. Capitan Ilie, str. Tocile spre „Capul Satului”, pe str. Podul Cretului si de aici la Pietrele lui Solomon. Odata ajunsi la Pietrele lui Solomon, junii se raspindesc pe cele doua platouri la locurile amenajate din mosi-stramosi, la mesele lor, care altadata erau niste ridicaturi de pamint (eminente romane), dar azi s-au asezat peste ele mese de lemn si metal. Petrecerea incepe prin iesirea la hora si aruncarea buzduganului, pe melodia cunoscuta ca „Hora junilor”. Urmeaza si alte jocuri: sirba, briul, breaza, batuta s.a., fiind invitate la joc si fetele. Dupa o zi de petrecere cu jocuri, cintece si veselie, grupurile se incoloneaza asteptind sa coboare de pe platoul ce domina amfiteatrul. Junii Tineri isi ocupa locul de frunte, ca adevarati initiati si pastori fideli ai obiceiului. Alaiul paraseste locul plin de legenda de la Pietrele lui Solomon, reluindu-si traseul de la urcare. Junii ajunsi in Piata Prundului nu se mai opresc la Poarta Schei (ca altadata), ci patrund in Cetate, fiind primiti cu „portile deschise”, ocolesc Casa Sfatului (azi Muzeul Judetean) si se indreapta spre cimitirul bisericii „Sf. Paraschiva”, in Groavei, unde se afla mormintul marelui poet Andrei Muresianu (ale carui oseminte sint aduse de Pe Tocile in anul 1925), si in fata mormintului cinta „Hristos a inviat!” si un pasaj din imnul „Desteapta-te Romane”. Apoi, grupurile de juni se despart, indreptindu-se fiecare spre cartierul sau pe strazi diferite, nu inainte ca multimea sa le adreseze vatafilor urarea „Sa ne traiesti, vatafe!”.


Documentele atesta ca in anul 1931 existau sapte organizatii ale junilor, cea mai veche fiind cea a Junilor Tineri. Ultimul grup infiintat este cel din 1924, grupul Junilor Brasovecheni, format numai din barbati casatoriti. Obiceiul junilor este considerat drept unul din riturile de initiere in rindul feciorilor, el fiind inclus in ciclul „cetelor”. Intelesul termenului de „june” in Transilvania este cel de „tinar fecior neinsurat”.


?


Maria Calugaru

COMENTARII

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.