Castelul Bran – ecou de istorie, ecou de afaceri?

Castelul Bran – ecou de istorie, ecou de afaceri?

0 111

Multa istorie, multe fapte care contrariaza, un mit cu o evolutie surprinzatoare, adevaruri spuse pe jumatate, legende si fapte penale, coruptie si minciuna, un brand sau un fals, nimic nu lipseste din mai noile istorii ce se aduna pe marginea retrocedarii – vanzarii Castelului Bran. Daca si Parlamentul Romaniei face comisii speciale de ancheta e clar ca ceva se intampla in aceasta zona.


In cele ce urmeaza supunem atentiei cititorilor nostri cateva episoade dintr-o istorie ce se scrie…


?


********************************************************************


?


2.3. SURSE POSIBILE DE INSPIRATIE, ALE SCRIITORULUI IRLANDEZ, ?BRAM STOKER, PENTRU PERSONAJUL “CONTELE DRACULA” SI IMPLICATIILE SOCIALE ALE ROMANULUI


Este putin probabil ca irlandezul Bram Stoker sa fi calatorit in zona de granita a tarilor romane, la sfarsitul secolului al XIX- lea, pentru a afla despre credinte populare si povesti ?cu moroi, strigoi sau steregoi care umblau, noaptea, in somn, pe la ugerul vacilor si caprelor sterpe si care mancau plozii tarancilor.


Plauzibil si, aproape, sigura este posibilitatea ca acest autor, din Londra secolului al XIX-lea, sa fi avut la indemana informatii si surse documentare mult mai credibile, cu date despre acte si fapte comise de persoane reale.


Trebuie sa ne raportam la realitatea socio-informationala de la sfarsitul sec. al XIX-lea si sa constientizam faptul ca, in acea perioada, aproape singurele? forme mondene de divertisment cultural, erau teatrul, literatura, arta si barfa de la “five-o-clock”.? ?


In acelasi timp, evenimente si fapte iesite din comun, petrecute in secolul al XVII-lea, avand protagonisti membrii ai unor familii regale si nobiliare europene, puteau reprezenta un motiv inepuizabil de conversatie si controverse, mai ales, daca erau si atestate documentar.


Demn de luat in seama, in acelasi timp,? este si? noul curent de opinie de clasa,? indus de? noua elita sociala-burghezia, aparuta ca urmare a boomului industrial (mai ales in Anglia). Bogati, fara titluri nobiliare si, din acest motiv, marginalizati, au reactionat. ?Intre vechea elita sociala, dominanta, la nivelul Europei – formata din casele regale si suita lor nobiliara – si noua clasa aparuta, s-a ?genera un urias conflict de interese, inclusiv in planul psihologicului social, folosindu-se literatura ca suport informational pentru publicitate negativa si propaganda.


In acest context si pe fondul unui bigotism religios burghez, si-a facut? reaparitia,? spectaculoasa si sinistra tema a vampirismului, canibalismului si a ritualurilor satanice practicate de reprezentanti ai familiilor regale si nobiliare ai Europei centrale, din secolele XVI-XVII.


O sursa posibila de inspiratie, pentru scriitorul irlandez Bram Stoker, a reprezentat-o, la acea vreme, povestea reala, atestata documentar, despre atrocitatile comise de ELISABETH BATHORY, sotia ?Contelui Ferencz N?dasdy, impreuna cu supusii ei fideli Thorko, Ilona Joo, cu vrajitoarele Dorottya Szentes si Darvulia, precum? si cu majordomul pitic Johannes Ujvary.


Elisabeta Bathory ( B?thory Erzs?b?t in maghiara, Al?beta B?toriov?-N?da?dy in Slovacia) s-a nascut in Ny?rb?tor ( pe teritoriul Ungariei) la 7 august 1560.


Provenea dintr-o bogata si proeminenta familie nobiliara maghiara din Transilvania,. parintii facand parte din doua ramuri ale acesteia (Bathory de Ecsed si Bathory de Somly?), fratele mamei Elisabetei a fiind regele Poloniei, Stefan Bathory(fost principe al Transilvaniei). De altfel, in toata perioada cand au loc aceaste intamplari sinistre,? pe tronul Transilvaniei s-a aflat familia Bathorestilor, dupa Stefan Bathory urmand fratele sau Cristofor(1576-1581) apoi, nepotul acestuia, Sigismund Bathory.


Inca de mica, Elisabeta manifesta semnele unei? dereglari mentale exprimate prin frecvente crize de isterie si o agresivitate excesiva. ?????Este, de asemenea, un copil precoce fizic, ramanand gravida la 14 ani, cu un taran, fiind nevoie sa fie sechestrata pentru a evita scandalul.


Analizand comportamentul membrilor familiei din care provine si al persoanelor apropiate, se poate accepta ipoteza ca “prin venele ei curgea un sange bolnav, transmis din generatie in generatie”, astfel:
Matusa Elisabetei, Karla Bathory o „distinsa” doamna de la curte, avea o reputatie de lesbiana si vrajitoare dar in acelasi timp era si nimfomana. A fost casatorita de patru ori. Toti cei patru soti au decedat in conditii misterioase.


Un unchi era cunoscut ca alchimist si adorator a lui Satana.


Fratele ei era bolnav psihic, iar in jurul lui nici o femeie sau copila nu erau in siguranta.???? ??


Doica Elisabetei, Ilona Joo, era o ferventa practiciana a ritualurilor satanice care presupunea sacrificiul pruncilor.


?Pentru a-si cultiva viciul si rafina metodele de tortura Elisabeta se inconjoara de un anturaj format din adepti ai magiei, alchimiei si vrajitoriei.


Unul dintre aceste personaje, un nobil cu pielea alba si cu un bogat par lung, avand reputatia de bautor de sange este invitat sa locuiasca la castel pentru a-i releva Elisabetei aceasta taina.?????? Este vorba de castelul S?rv?r din Ungaria
Antropologul german Michael Wagener puncteaza faptul ca moartea sotului (survenita in anul 1604), atat partener de viata cat si de viciu, nu a facut-o pe Elisabeta sa se opreasca, dinpotriva inaintarea in varsta i-a accentuat nebunia de care suferea. Datorita problemelor? financiare, Elisabeta se vede nevoita sa se mute in castelul Csejthe?????? (Cachtice) actualmente pe teritoriul Slovaciei, o masiva fortareata cladita, ca intr-o poveste gotica, pe crestele muntilor, unde continua, impreuna cu sinistrul sau anturaj, practicile satanice ale vampirismului, canibalismului si magiei negre.


“Cu sprijinul acestora sunt rapite numeroase fete si prunci din satele din imprejurimi. Toate aceste victime erau duse intr-o camera special amenajata unde erau supuse celor mai diabolice suplicii nascute de mintea omeneasca. Arse cu fierul inrosit si cu ceara fierbinte, mutilate, taiate, desfigurate, Elisabeta sarea pe ele ca o fiara salbatica rupand bucati de carne si gustandu-le sangele. Pentru ca spectacolul sa fie si mai grandios si-a dotat castelul cu cel mai infiorator instrument de tortura – Fecioara de Fier – o inventie patentata in orasul Nuremberg.
Cu trecerea timpului frumusetea a inceput sa-i paleasca si urmand instructiunile celor doua vrajitoare a inceput sa se imbaieze numai in sange de fecioara. Tratamentul nu a functionat iar companioanele si-au justificat esecul prin faptul ca este sange rosu de plebei ci nu sange albastru. Reuseste sa atraga 25 de femei tinere cu sange nobil sub pretextul pregatirii lor pentru inalta societate. Toate au fost ucise, paharul s-a varstat si latul a inceput sa se stranga de aceasta data in jurul gatului Elisabetei. Se aproximeaza ca in decurs de un deceniu au fost omorate 650 de femei.
Din motive politice Elisabeta nu a avut un proces public. A fost condamnata la inchisoare pe viata intre zidurile propriului castel. Ferestrele si usa camerei i-au fost zidite singura legatura cu exteriorul fiind o deschizatura pe unde primea mancarea.


In acest fel isi petrece ultimii trei ani de viata fara nici o remuscare sau urma de regret justificandu-si faptele ca permise datorita spitei nobile din care se tragea.


Moare pe 21 august 1614, l?s?nd ?n urm? o legenda de proportii colosale.”


Sursa:? Ionescu Bogdan


?


Cat priveste mitul OGLINZII, putem identifica sursa inspiratiei? in descrierea, istorica, a comportamentului deviant al contesei Elisabeta (sau Erzs?b?t in maghiara) Bathory: “ Era deosebit de vanitoasa, iar narcisismul ei, bolnav, a impins-o spre noi culmi de perversitate. Petrecea ore intregi in fata oglinzii, careia i-au fost atasate suporturi pentru a-si putea odihni bratele. Isi schimba garderoba si de sase ori pe zi, folosea dupa un ritual obsesiv diferite uleiuri si unguente pentru a-si mentine frumusetea.”


Intr-un astfel de context a aparut romanul lui Bram Stoker. ??????


Antagonismul dintre cele doua elite, cea nobiliara, cu sange albastru, dar denaturat, in contradictie cu noua forta sociala, cu sange nou si puternic, este clar si usor de identificat, de fapt, in tema conflictului? principal din acest roman:



  • contele- vampir, reprezentantul nobilimii dominante, dar denaturate genetic, ataca noua si tanara clasa sociala, reprezentata de frumoasa burgheza. O contamineaza pe aceasta cu virusul vampirismului, prin contact cu sangele sau degenerat;
  • salvarea tinerei burgheze vine de la logodnicul sau, printr-o transfuzie de sange proaspat!!! ?

?va urma in numaru viitor


Mihai Barbuliceanu


?

COMENTARII

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.