15 Noiembrie – inceputul POSTULUI MARE

15 Noiembrie – inceputul POSTULUI MARE

0 205

 


 


 


 


15 Noiembrie – inceputul POSTULUI MARE


SPOLOCANIA sau functie de zona: Priveghi, Hodaitie, Opait, Alimori


Ce se spune in popor despre aceasta zi de 15 noiembrie : <br> •  Ziua de 15 Noiembrie, <b>prima zi a Postului Craciunului</b> este marcata de numeroase ritualuri de purificare, dintre care, cel mai important este Spolocania . <br> •  La intrarea in post, dupa masa toate oalele se pun cu gura in jos, pentru ca sa fie feriti de orice paguba toti ai casei. <br> •  Dupa lasatul secului, toate oasele si resturile de mancare se se aduna si se pun intr-o fata de masa, iar a doua zi se arunca afara spre rasarit, zicandu-se:” Pasarile cerului! Eu va dau voua hrana din masa mea, cu care sa fiti indestulate si de la holdele mele oprite” pentru ca astfel vrabiile sa nu mai strice ogoarele. <br><br><b>Inceputul Postului Craciunului prin pomenirea Sf.Cuvios Paisie de la Neamt, a Sf Mc. si Martir Gurie, Samona si Aviv </b><br>In aceasta luna, ziua a cincisprezecea, pomenirea Sfantului cuvios staret <b>Paisie de la Neamt</b> , deoarece era “tacut si cu blandete in purtari ca unul ce zabovea adesea asupra paginilor din Vietile Sfintilor”.


Voievodul Constantin Moruzi, vrand sa ajute obstea sfantului Paisie in lucrarea ei duhovniceasca si gospodareasca, i-a acordat manastirea Neamtu, pe care a trecut-o in soborul acestuia.


<br>Pomenirea <b>Sfintilor Mucenici si marturisitori: Gurie, Samona si Aviv. </b><br>Dintre acesti Sfinti Mucenici, Samona si Gurie “s-au nevoit” in zilele imparatului Diocletian si a guvernatorului Antonie. “Gurie se tragea din satul Sargochitia, iar Samona din Ganad. Fiind parati ca sfatuiesc pe oameni sa nu jertfeasca la idoli, indata i-au spanzurat si pe unul si pe altul de cate o mana, ingreuindu-le picioarele cu pietre, si au stat spanzurati de la al treilea ceas, pana la al saselea.


Apoi coborandu-i, i-au bagat antr-o temnita intunecoasa, cu picioarele stranse an butuci, si au zacut patru luni, chinuiti de foame si de sete, in legaturi.


Apoi scotandu-i iarasi, au spanzurat pe Sfantul Samona de un picior si, deznodandu-i-se genunchiul l-au spanzurat cu capul in jos, de la al doilea ceas, pana la al cincilea. Iar pe Sfantul Gurie, lasandu-l mai mult mort decat viu, l-au scos a doua zi de i-au taiat capul. <br>Iar Aviv, diacon fiind cu randuiala, a fost parat in zilele amparatului Liciniu ca invata in orase si in sate cuvantul Domnului. De aceea, tinandu-l spanzurat si batandu-l, l-au adus iarasi la cercetare si, neanduplecandu-se dupa voia tiranului, a fost dat focului si asa asi savarsi mucenicia sa.” <br><br><b>Pomenirea Preacuviosului Parintelui nostru Chintian, episcopul Seleuciei. <br>


Pomenirea binecredinciosilor imparati Iustin si Teodora. <br><br>Pomenirea Sfintilor Mucenici Elpidie, Marcel, Eustohie si cei ampreuna cu dansii. </b><br><br> <b>Timpul impacarilor</b><br>Postul Mare incepe la o saptamana dupa Lasatul de Sec la carne, ramane o saptamana care ii pregateste pe oameni pentru Postul Mare Acum e timpul impacarilor. Neamurile si vecinii isi fac vizite si isi cer iertare unul de la celalat, pentru ca e inutil sa postesti daca pastrezi dusmanii. Cu aceasta ocazie se scot la iveala tot felul de greseli de peste an, un fel de „demascari publice”: cutare fata e lenesa si murdara, cutare fecior e betiv si mincinos…. Obiceiul poarta, de la o zona la alte, nume diferite, precum <b>Priveghi, Hodaitie, Opait, Alimori.</b> <br>Prima saptamana din Post se bucura de mare tinere.


Lunea mai poarta si numele de <b>Lunea Curata,</b> si cum incepe tesutul panzei din care se vor coase camasile de Paste. Tot in Lunea Curata se fac Spolocania, darea cainilor in tabarca si acrirea borsului.


<b>Spolocania</b> este un fel de spalare rituala a gurii, pe care o fac femeile, cu bors sau direct cu rachiu.


<b>Darea cainilor</b> in tabarca este un obicei de o cruzime fara seaman: <b>animalele sunt supuse unor chinuri cumplite – sunt aruncate in aer cu niste catapulte rudimentare, sunt tarate si batute.</b> Se crede ca in aceasta zi cainele este identificat cu lupul, sau ca obiceiul este legat de fertilitatea campurilor.


<b>Acrirea borsului</b>este considerata o treaba foarte serioasa, caci fara acesta romanului i-ar fi foarte greu sa tina post.


Femeile cu feciori ciobani fac o turta pentru Sfanta Maria, care trebuie sa-i apere, si nici in ruptul capului nu ar coase, pentru a-si feri baietii de lupi. <br>A doua zi de Post, marti, se spala vasele in care s-a gatit de frupt. Se numeste chiar <b>Martea Vaselor iar femeile pastreaza carpa cu care le-au spalat, pentru ca este buna in descantece de deochi.</b> In aceasta zi este bine sa fie puse ouale la clocit, iar puii care ies din aceste oua sunt cautati pentru farmece. Tot acum, femeile aduc apa de nea din paduri si stropesc cu ea casa, pentru a o pazi, pe intreg anul, de purici si gandaci<br><br><br><b>Iza M.</b><br>



 

COMENTARII

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.